loading...

Subahanallah!Walaupun Perniagaan Merudum Dan Suami Sudah 4 Tahun Tidak Bekerja Tetapi Keperluan Harian Selalu Mencukupi..Rupanya Suami...






Mula-mula dia jadi malas nak bekerja mungkin sebab dia stress, sedih, kusut dengan keadaan dia masa tu. hari berganti hari dah 4 tahun dia tak bekerja, dia juga cuba mencari kerja yang dia minat tapi tak dapat. Duit simpanan hasil jual rumah makin hari makin habis sebab duit tu lah yang dia dok pakai setiap hari. Adalah beberapa kali kami gaduh besar sebab saya stress dengan keadaan suami yang tak bekerja, asyik dok rumah jer. Yang menangung saya sorang-sorang. Sampai tahap saya minta diceraikan sebab tak tahan dengan kehidupan macam ni.



Saya bekerja swasta selalu berjumpa client, yang muda yang tua yang kaya ratus ribu dalam akaun ASB dan macam-macam lagi. Saya takut saya terjebak dalam benda-benda yang tak masuk akal ni disebabkan suami saya tak bekerja!



Tapi Alhamdulillah Sekarang anak sulung saya dah 3 tahun dan sekarang saya mengandung anak ke-2 5 bulan. Walaupun suami saya sampai sekarang tak bekerja kami masih cukup untuk makan minum, shopping dan keluar jalan-jalan bercuti macam keluarga normal yang lain. Rumah yang kami sewa sekarang rm1500 sebulan tapi masih cukup untuk bayar bulanan, Tak pernah miss bayar, selama 2 tahun kami menyewa di rumah ni selepas kami menjual rumah lama kami disebabkan suami hilang pekerjaan.



Suami setiap hari sembahyang dhuha dan 5 waktu tak pernah tinggal. Saya bersyukur sangat dikurniakan suami macam nie. Walaupun pada mulanya saya stress dan cuba nak melarikan diri dari dia tapi kami duduk berdua dan berbincang untuk masa depan anak-anak kami. Kadang-kadang saya terpikir macam mana kami boleh lagi menyewa rumah yang kos tinggi setiap bulan di kuala lumpur, kehidupan kami sempurna seperti ada dua orang yang bekerja dari suami dan isteri. Sedangkan saya seorang je yang bekerja. Indahnya dugaan Allah s.w.t. Alhamdulillah kami kekal sampai sekarang Insyaallah till jannah. Aaminn.



Kesimpulannya di sini, rezeki itu datang dari Allah. Rezeki itu sihat, rezeki itu anak-anak, rezeki itu bersabar dan rezeki datang tanpa diduga. Nasihat saya cubalah cari jalan penyelesaian untuk hindar dari penceraian, utamakan anak-anak dan muhasabah diri sepenuhnya. kami cukup bahagia sekarang. Alhamdulillah.





Jangan Risau Dengan Rezeki Anda Dan Solatlah



Maha Suci Pencipta Yang Maha Memberi Rezeki. Dia telah memberi rezeki cacing yang ada di dalam tanah, ikan yang ada di air, burung yang ada di udara, semut yang ada di lubang yang gelap dan ular yang ada di lubang persembunyiannya.



     Ibnul Jauzi mengungkapkan : "Ada seekor ular buta berada di dahan kurma, kemudian datanglah seekor burung pipit membawa sepotong daging di mulutnya. Ketika mendekati ular tersebut, burung pipit itu berkicau dan ular pun membuka mulutnya, selanjutnya burung pipit tersebut meletakkan daging yang dibawanya ke mulut ular tadi. Maha Suci Allah yang mengatur perkara ini.



...tidaklah burung-burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan mereka sebagai makhluk seperti halnya kalian (dalam perkara makan, berpasang-pasangan dan lain-lainnya...

(Al-An'am : 38)





Dalam sebuah syair dinyatakan:



Jika anda melihat ular menyemburkan racunnya

maka tanyakanlah kepadanya

siapakah yang meletakkan racun itu di mulutnya

Tanyakan juga kepadanya

bagaimana dia boleh hidup

padahal mulutnya dipenuhi racun



Maryam A.S. diberi rezeki di mihrab masjid setiap pagi dan petang. Ketika dikatakan kepadanya : "Wahai Maryam, dari mana engkau mendapatkan makanan ini?" Maryam menjawab : "Dari Allah. Sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada orang yang dikehendakiNya tanpa perhitungan."



Janganlah bersedih, sebab rezeki anda dijamin Allah.



...jangnalah kalian membunuh anak-anak kalian kerana takut kelaparan. Kamilah yang memberi rezeki kalian dan mereka...

(Al-Isra' : 31)





Sesungguhnya pemilik perbendaharaan yang agung adalah Zat yang Maha Agung ketinggianNya dan yang menjamin rezeki semua makhluk. Lantas mengapa anda gelisah dan ragu, padahal yang menjamin dan menanggung semua itu adalah Allah?



...mintalah rezeki kepada Allah; beribadalah kepadaNya dan bersyukurlah kalian kepadaNya...

(Al-'Ankabut : 17)





Dialah yang memberi makan dan minum kepadaku.

(Asy-syu'ara' : 79)





Renungan :



     Solat mempunyai pengaruh yang sangat besar dalam mententeramkan, memperteguh dan melapangkan hati, serta dapat membuat hati terasa lega dan nyaman. Solat juga merupakan cara untuk menyambungkan hati dan roh kepada Allah, mendekatkan diri seorang hamba kepadaNya, meraih kenikmatan berzikir kepadaNya, meraih kenikmatan bersimpuh di hadapanNya. Dalam solat seorang hanba dapat menggunakan seluruh anggota badan dan kekuatannya untuk meyembah Allah, memberikan hak kepada setiap anggota tubuhnya, melupakan pergantungan, hubungan dan keakrabannya dengan sesama manusia dan menarik semua kekuatan hati dan anggota tubuh hanya untuk memberi tumpuan kepada Tuhan dan Penciptanya. Solat juga merupakan ubat yang amat mujarab, perkara yang amat menyenangkan dan hidangan yang sangat lazat yang akan membawa kebaikan hanya bagi hati yang sihat, sebab hati yang sakit, tidak uabhnya tubuh manusia yang hanya boleh diisi makanan dan minuman yang lazat.



     Solat adalah cara efektif bagi seorang muslim untuk meraih kemaslahatan dunia akhirat. Solat juga merupakan cara efektif untuk menolak berbagai kerosakan, baik yang berhubungan dengan hubungan dunia mahupun urusan akhirat. Solat dapat mencegah terjadinya dosa dan mencegah timbulnya berbagai penyakit hati dan badan. Solat dapat menyinari hati, mencerahkan wajah, menjadikan jiwa dan raga lebih semangat, menjadi sebab datangnya rezeki, menolak timbulnya kezaliman dan menjadi penolong bagi orang yang dizalimi, Solat juga dapat meredam syahwat, menjaga nikmat yang diberikan Allah, menolak musibah, menjadi sebab turunnya rahmat dan menghilangkan kesusahan.










loading...

0 Response to "Subahanallah!Walaupun Perniagaan Merudum Dan Suami Sudah 4 Tahun Tidak Bekerja Tetapi Keperluan Harian Selalu Mencukupi..Rupanya Suami..."

Post a Comment

loading...
'));