loading...

Misteri!!Kemanakah perginya Roh orang mati dibunuh dan orang yang mati bunuh diri?






Setiap roh yang mati bunuh diri atau mati di bunuh akan tetap ke alam barzakh. Bagi orang yang mati bunuh diri dia termasuk orang yang mati kerana berputus asa . Berdosa besar dan akan mendapat balasan neraka yang dahsyat.Bunuh diri adalah dosa besar, kerana adanya ancaman khusus baginya, sebagaimana sabda Nabi SAW maksudnya :



“Barangsiapa bunuh diri dengan besi, maka di neraka jahanam nanti besi itu selalu di tangannya, ia menusuk-nusukkannya ke perutnya selama-lamanya. Dan barangsiapa bunuh diri dengan minum racun, maka di neraka jahanam nanti ia akan terus meminumnya selama-lamanya. Dan barangsiapa bunuh diri dengan menjatuhkan diri dari gunung, maka di neraka jahanam nanti, ia akan menjatuhkan (dirinya) selama-lamanya.” (Hadis Riwayat Muslim hadis no. 109)



Jika Allah SWT berkehendak, dosa bunuh diri boleh diampuni, sebagaimana firman-Nya:



إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ



“Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan mengampuni dosa selain syirik bagi siapa yang dikehendaki.” (Surah An-Nisa' ayat 48). Orang yang mati dibunuh akan mendapat syahid apabila dia mempertahankan maruahnya, hartanya dan nyawanya.Diriwayatkan hadis dari Abi 'Ubadah b Muhammad b 'Ammar b Yassar hadis dari Talhah b Abdillah b 'Aufin hadis dari Said b Zaid hadis dari Nabi (SAW) yg bersabda: 'Barangsiapa di bunuh di bawah (yakni, kerana membela) hartanya, maka dia mati syahid, dan barangsiapa dibunuh di bawah (yakni, kerana membela) keluarganya atau di bawah (yakni, mempertahankan) darahnya (yakni, dirinya) atau di bawah (yakni, mempertahankan atau membela) ugamanya, maka dia mati syahid.' (Hadis Riwayat Abu Daud, Kitab Sunnah)



Di dalam hadis di atas itu, Islam menghukum bahawa sesiapa yg mati atau dibunuh kerana mempertahan sesuatu yg disebutkan dalam hadis tersebut, dia mati syahid. Situasi-situasi tersebut adalah: Pertama, mempertahankan harta dari diambil secara paksa oleh orang lain yg tidak berhak; kedua, mempertahankan keselamatan keluarga atau ahli keluarganya daripada diapa-apakan oleh orang lain; ketiga, mempertahankan dirinya daripada diapa-apakan oleh orang lain, termasuk yang membahayakan dirinya; dan keempat, mempertahankan ugamanya dari kedurjanaan orang lain seperti dicaci atau diperlekehkan oleh orang lain, yakni orang yg anti ugama Islam;

maka orang tersebut jika mati, maka mati syahid dia.



Tidak hairanlah orang Islam Palestin, sebagai contoh, sanggup berperang dgn orang yahudi walaupun tidak mempunyai kekuatan senjata dan seumpamanya, rela mati, kerana mereka mati sebagai seorang syuhada (orang mati syahid). kalau masuk perompak ke dalam rumah kita dan kita melawan mereka, dan ditakdirkan kita terbunuh atau dibunuh, maka kita mati syahid. Begitu jugalah jika rumah kita dimasuki percuri, kemudian mereka hendak memperkosakan isteri atau anak perempuan kita, maka kita pertahankan mereka, dan kita ditakdirkan terbunuh, maka jika kita mati, mati syahidlah kita.



Demikian jugalah ada orang berugama lain yg cuba meremehkan dan menodai Islam, kemudian kita pertahankan, maka kita juga mati syahid jika ditakdirkan kita mati,. Contoh, mempertahankan orang kafir yg hendak merosakkan masjid, surau atau tempat pengajian milik jema'ah Islam akan mendapat syahid.








loading...

0 Response to "Misteri!!Kemanakah perginya Roh orang mati dibunuh dan orang yang mati bunuh diri?"

Post a Comment

loading...
'));