loading...

Inilah Hukum Sebenar Mencium Isteri Dikhalayak Ramai...Ramai Masih Tidak Tahu!






Cium dahi selepas akad nikah di masjid atau dikhalayak ramai..Macam satu dari agenda akad nikah.



Boleh atau tidak?



Pertama sekali kita rujuk ialah sunnah nabi, nabi tak pernah buat begini. Nabi pernah cium pipi isteri ketika dalam rumah dan terlihat oleh sahabat, itu cerita dalam rumah. Cerita bercium lepas akad ni ada pengaruh kristian. Pengaruh ini ditiru oleh artis maka mereka yang bersunnahkan artis ,terus menirunya macam banyak hal lain lagi seperti bersanding, tunjuk anak dalam perut, tunjuk perut boroi mengandung dll.



Jika sekedar bersalam,tunduk mencium tangan itu,biasalah. Jika akad dalam masjid, lagilah kena dijaga adab dalam masjid. Tentulah bercium itu tidak sesuai walaupun halal kerana dikhalayak dan dirumah Allah. Jangan kerana ianya halal, suatu hari nanti orang buat lebih banyak perkara halal suami isteri dirumah Allah. Dalam hubungan suami isteti ada perkara kena disembunyikan dari khalayak. Setakat berpegang tangan, bersalaman itu cukuplah, yang lain tak payah nak tunjuk kat orang.



Ada juga yang kata tok imam tak larang pun. Ada imam yang berfikir tak mahu rosakkan majlis orang, tak mahu jatuhkan maruah orang nak tegur dikhalayak ramai. Tapi dia membenci dalam hati. Nak kahwin,kahwinlah,tak payah nak menunjuk,nak berlebih dari apa yang nabi buat. Kerana berbuat dosa semasa akad, bimbang keberkatan perkahwinan pun hilang. Seronok tak menentu hingga kerobek dalam perut isteri tunjuk seluruh dunia, kerja Allah yang sedang membentuk anaknya dalam perut adalah ibarat memdedah rahsia Allah yang disembunyi dalam perut dan belum dilahirkan. Apa kata kalau Allah tidak sempurnakan anak itu kerana ibubapanya keterlaluan seronok, kerana Allah Maha Kuasa Menentu apa saja. Biarlah Allah melaksanakan anugerahnya tanpa dijaja. Sepatutnya gambaran dalam petut hanya untuk alasan perubatan.



Seperkara lagi, jika akad di masjid,pengantin mesti berpakaian yang sesuai dengan masjid, bukan pakaian pengantin yang macam duyung, lepas tu solat berimam pula dengan pakaian itu. Menampakkan susuk tubuh itu juga aurat walau tertutup, sebab itu orang guna telekung untuk menghilang susuk tubuh di masjid. Bahkan sepatutnya diluar masjid pun sedemikian. Lepas akad nikah, bawa juruphoto pi ambik gambar dalam hutan, dalam bendang,dalam kebun,pamer seluruh dunia, peluk sana sini berbagai gaya,buat muka manja,untuk apa? Nak tunjuk pada dunia, pada kawan,fikir banyak kali, adakah boleh isteri ditunjuk sedemikian rupa. Ini bukan budaya Islam, ini budaya orang lain yang bercanggah dengan Islam.



Perkara pergaulan suami isteri diluar rumah dan dikhalayak patut dibataskan dengan rasa malu, jangan seronok tak menentu, nak tayang bini puteh gebu. Naik motor berpeluk tu ok, kerana takut jatuh, tapi ambik gambar dok peluk sana sini dan tunjuk seluruh dunia tu buat dosa saja. Lebih teruk gambar bini yang kelabu hitam, orang kg saya kata sam-sam diedit bagi puteh pang, putih seputihnya, itu sudah tertakluk kepada riak dan menunjuk. Isteri dan apa yang ada padanya adalah rahsia utk suami, suami yang mengizin ditayang beroleh dosa dan bersifat dayus. Menayang kecantikan rupa tubuh badan tidak termasuk dalam amalan iman. Ingatlah,perkahwinan adalah gerbang hidup, jika ia dicemar dengan dosa, seluruh hidup terheret sama. Berkahwin memang seronok, jagalah batas agama.



Cium isteri selepas akad nikah untuk membatalkan wudhu`, adakah amalan ini sunnah Nabi?

Share Maka jawabnya bukan sunnah, ini hanyalah adab orang melayu yang diambil dari upacara kahwin orang kristian yang mencium isterinya selepas berkahwin.



Dan kini akhir zaman ada juga upacara membaling bunga selepas selesai akad nikah yang juga diambil dari amalan upacara kahwin orang kristian, pengantin yang memakai gaun yang berekor panjang di belakangnya, membunyikan muzik atau bunyi ketika pengantin keluar atau sebagainya.



Tidak mengapalah jika kita inigin bercium tangan tanda mengikut adab orang melayu tetapi janganlah sehingga mencium pipi atau dahi dan seumpamanya kerana di depan orang bukanlah tempat untuk bersuka-ria atau bergurau senda jika kita ingin membatal air solat, cukuplah cium tangan untuk ikut adab orang melayu.



Sejak kebelakangan ini sudah jadi satu trend cium isteri selepas akad nikah. Tentunya dikhalayak ramai.Memanglah ianya dah halal antara suami isteri. Namun sebagai orang islam tentu ada adab dan akhlak yang patut dipatuhi berlandaskan ajaran islam.Saya yakin perbuatan cium ini sudah lari dari akhlak islam.



Ia dilakukan kerana terpengaruh dengan perlakuan orang2 bukan islam seperti orang2 kristian yang bercium mulut selepas upacara kahwin. Cumanya orang2 islam di malaysia belum sampai ketahap itu lagi,dan tidak mustahil ia akan berlaku. Tapi di indonesia sudah berlaku..kris dayanti bercium mulut dengan raul lemos selepas akad nikah..perlu kah aku letak picture itu..aku sendiri malu nk letak..korang leh google pic tu kalau tak caya....pastu dorang nikah dalam masjid plak tu isk2.



Akhir zaman ini orang2 islam akan mengikut cara hidup yahudi dan nasrani.



Kita mesti ingat lebih2 lagi kalau akad nikah tu di jalan kan dalam masjid kena lah jaga adab di dalam masjid..saudara mara yang masuk masjid mesti menutup aurat semua.jangan duk buat bising tak tentu hala,,.sebab tu dulu ada alim ulamak pertikaikan nikah dalam masjid..sebab kalau tak kena cara dan adab boleh merosakkan kesucian masjid..



Mengikut adab sopan dan tatatertib lebih manis upacara batal air semayang tu buat kat umah..kesucian masjid pun terjaga..dulu2 bg pasangan yang alim lagi soleh mcm ustaz2.contoh kawan aku kt kampung parit buntar..satu sekolah rendah..dia ustaz.satu2nya kawan aku yg berpangkat ustaz hehe...aku tengok dorang ni upacara batal air semayang pun cuma buat salam dan cium tangan..dah cukup batal air semayang tu..ada gak yang buat dalam bilik sambil disaksikan ibubapa dan saudara terdekat je...wah kagum betul aku dengan sifat dorang yang menjaga sifat2 malu di hadapan orang ramai...



Pandangan penulis Hafiz Quran



Saya dari dulu tidak pernah bersetuju dengan adegan-adegan tersebut. Mungkin ada yang panas telinga bila isu begini ditimbulkan. Mungkin ada yang beranggapan saya terlalu keras dan tak sporting.



Harus diingat, saya di sini tidak menghukum halal atau haram. Tetapi saya katakan ; apa barang cium-cium bini depan orang? Apa barang suap menyuap depan orang?



Tak kiralah hari akad nikah ke, hari berkahwin ke, yang penting adegan tersebut tidak patut sama sekali dibuat di hadapan orang.



Alah, cium dahi je pun!



Bukan soal tempat mana yang dicium. Soalnya, sifat malu kena jaga. Adab depan orang kena jaga. Macam mana nak ada keberkatan, kalau begitu rupanya permulaan?



Suami dengan isteri di hadapan orang sama sahaja dengan lelaki dan perempuan lain. Depan masyarakat, adab pergaulan kena jaga. Kalau anda pergi ke kedai makan, tiba-tiba ada satu pasangan suami isteri di meja sebelah. Berpegangan tangan , kemudian si suami tanpa segan silu mencium isterinya padahal orang sekeliling melihat.



Agak-agak, apa anda akan cakap?



Ish, mana ada orang buat macam tu. Pengantin baru yelah.



Pelik kan? Pengantin baru buat tak ada masalah, sebab baru. Tapi pengantin lama, janggal jadinya. Sebabnya mudah. Mindset kita menetapkan demikian. Kita yang menganggap perkara itu sebagai perkara biasa, lalu kita membolehkan.



Tetapi saya tidak. Dan saya tahu, pendapat saya dikongsi oleh begitu ramai orang bujang yang tidak seronok melihat adegan tersebut dalam majlis perkahwinan, terutama melibatkan orang agama.



Setakat sarung cincin, bersalaman cium tangan sudahlah. Potong kek sama-sama pun tak ada masalah. Salam cium tangan, ok lagi. Tapi bab cium-cium, suap menyuap , simpan sajalah dalam rumah. Romantik ke tidak, untuk apa ditonjolkan kepada orang?



Bimbangnya, orang yang melihat bukan seronok, sebaliknya meluat. Jadi sebaiknya, jauhilah adegan-adegan sedemikian. Kadang-kadang, yang menyuruh lebih sudu dari kuah. Saya masih ingat waktu akad nikah saya dahulu, ada juga suara-suara yang suruh cium dahi isteri. Tetapi saya tak endahkan.



Saya punya isteri, hari ini jadi tanggungjawab saya. Kalau timbul dosa, saya yang kena, bukan yang galak menyuruh. Meraikan tidak salah, tetapi biarlah berpada-pada. Apa yang penting, kita nak cari keberkatan dalam berumahtangga.



Lepas majlis akad nikah, suami cium isteri di depan tetamu bukan mahram. Boleh ke?



Ustaz Azhar Idrus jawab:

Ni banyak berlaku. Lepas akad nikah pastu cium. Jangan buat gitu... Batal air sembahyang ni, buat dalam bilik karang. Ok la... kita tengok contoh 70-an... Cukuplah dengan pengantin lelaki hulur tangan, isteri dia cium. Yang tu elok jugak... Ni sekarang cium pipi... pastu cium dahi. Dalam 5 tahun lagi, romen terus depan tok imam. Jadinya, macam kahwin pengantin2 di gereja...



Sekarang ni ada pra wedding pulak... Ni semua ni karut la belaka ni... Belum nikah lagi tapi macam nikah sungguh dah... Siap ngan duduk... siap ngan pimpin tangan... siap terguling... Ni semua manusia lara.

Tunang sekarang pon dah sanding dah! Makin hari makin pelik... makin pelik. Jadi, kita buang balik semua yang lara ni... dan kita kembali bermula dengan sunnah... Biarlah low profile... sederhana sudah... Yang penting, kehidupan kita selepas pernikahan...








loading...

0 Response to "Inilah Hukum Sebenar Mencium Isteri Dikhalayak Ramai...Ramai Masih Tidak Tahu!"

Post a Comment

loading...
'));