loading...

BAHAYA Ini Petanda Penyakit Jika Anda Selalu Rasa Kebas Kaki dan Tangan!






Ramai daripada kita tentunya selalu mengalami rasa kebas di bahagian jari, tangan dan kaki bukan?

Kadang setelah lama duduk bersila, masa akan berdiri kaki kita tak boleh digerakkan dan rasa kebas. Begitu juga ketika tertidur tak sengaja anda mengiring ke kanan dan meletakkan tangan dibawah pipi setelah bangun tangan itu akan terasa kebas.



Penyebab Kebas

1 . Masalah urat saraf, kecederaan pada saraf akibat kemalangan ataupun terjatuh.Kerosakan saraf akibat bahan bertoksik contoh merokok & minuman beralkohol

2. Kencing manis &darah tinggi menyebabkan kerosakan pada saraf perifer dan akan merasakan rasa kebas dan tangan terasa dingin.

3. Tubuh kekurangan vitamin. Vitamin e, b1, b6 dan b 12 dan niasin sangat penting untuk fungsi saraf yang sihat.

4. Kekurangan darah, berat badan berlebihan, wanita menopouse, dan sesiapa sahaja yang kekurangan kasium.

INI PETANDA PENYAKIT JIKA ANDA SELALU RASA KEBAS KAKI & TANGAN



1. Kebas Tangan – Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar.



2. Kebas tangan kiri dan lengan – Tanda-tanda lemah atau sakit

jantung. Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan dan kekal di sana, ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.



3. Kebas kaki – Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.



4. Sakit tapak kaki – Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman dan duduk terlalu lama.



5. Sakit tumit kaki – Menunjukkan kelemahan fungsi alat kelamin.



6. Rasa panas di tapak kaki – Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.



Cara Menghilangkan Kebas Kaki Dan Tangan



Tumbuhan Kayu Putih sudah dikenal oleh orang Indonesia, dimana ekstrak daunnya boleh digunakan sebagai bahan utama pembuatan minyak kayu putih yang terbukt berkesan untuk menghilangkan kebas-kebas & angin dalam badan



Dalam minyak kayu putih terkandung unsur-unsur yang bermanfaat bagi tubuh, seperti eucalyptol, valeraldehyde, sequiterpene, pinocarveol, pinen, terpinol, camphen globulal, cineol, fenchen, serta butylaldehyde.



Minyak kayu putih dapat membantu mengurangkan rasa sakit. Ia juga melancarkan peredaran darah sehingga dapat mengurangkan pembengkakan sehingga melonggarkan tekanan saraf-saraf sehinga dapat membantu langsung di daerah sekitar sakit tersebut.



 kekurangan mineral jugak menjadi penyebab kepada masalah saraf ni… jadi jangan abaikan pengambilan vitamin & mineral penting untuk kesihatan saraf… takkan nak tunggu sampai dah terlantar baru nak tercari-cari penawar… macam dah terlambat jer nanti kan…



BILA PERLU MENDAPATKAN RAWATAN?



Dalam sesetengah kes, kekebasan adalah tanda kepada kecederaan atau masalah kesihatan yang serius. Dapatkan rawatan segera sekiranya:



mengalami kecederaan pada bahagian belakang, leher atau kepala

tidak boleh berjalan atau bergerak

tidak sedar, walaupun untuk tempoh yang sekejap

merasa keliru dan tidak boleh berfikir secara jelas

gangguan pertuturan

gangguan penglihatan

tidak dapat mengawal kencing

merasa lemah / tidak bertenaga

merasa kesakitan

DIAGNOS



Setiap individu kadang-kadang mengalami kekebasan, sakit yang menyucuk atau rasa seperti terbakar. Kita mungkin merasanya apabila berdiri atau duduk pada satu-satu posisi untuk tempoh yang lama. Biasanya ia hilang begitu sahaja.



Doktor akan meminta sejarah perubatan lengkap, jadi pastikan anda beritahu tentang:



semua simptom, walaupun yang tiada kaitan

apa-apa penyakit yang pernah dirawat sebelum ini

apa-apa kecederaan

apa-apa jangkitan

apa-apa vaksinasi (terutama untuk flu)

apa saja ubatan / suplemen yang anda sedang / pernah ambil

Macam mana cara untuk merawat kebas kaki dan tangan ni?… ada orang akan guna ubat-ubatan tapi kadang-kadang masih tak berkesan. Ada satu lagi cara lain iaitu dengan mengamalkan pengambilan suplemen sebagai ganti kepada ubat-ubatan biasa untuk merawat masalah kebas..



Tapi sebenarnya suplemen ni bukanlah untuk merawat.. ia lebih kepada membantu memberi nutrisi secukupnya kepada badan kita supaya badan kita dapat berada pada tahap optima. Bila badan kita cukup nutrisi, maka automatik kita akan sihat… bila kita sihat, of course la kita akan bebas daripada sebarang jenis masalah / penyakit.








loading...

0 Response to "BAHAYA Ini Petanda Penyakit Jika Anda Selalu Rasa Kebas Kaki dan Tangan!"

Post a Comment

loading...
'));