loading...

Suami Kedekut Ini Mahu Dikebumikan dengan Semua Wangnya Tanpa Tinggalkan Sesen Pun Untuk Isterinya- Tindakan Isterinya Untuk Balas Dendam Ini Sungguh Bijak!!






Hikayat Dunia

Ia boleh menjadi sangat menjengkelkan untuk mempunyai pasangan hidup yang sangat kedekut dan suka berkira. Sememangnya, orang bebas membelanjakan wang mereka dengan mereka mahu, tetapi ada perkara-perkara yang sedikit berbeza apabila anda berada dalam hubungan.

Dalam keadaan itu, anda perlu berkompromi dan menyesuaikan diri dengan satu sama lain. Seperti kisah epik di bawah ini.

Saya tidak pasti sama ada cerita ini benar atau tidak. Ia mungkin benar-benar fiksyen, tetapi saya fikir ia adalah kelakar dan saya mengagumi cara bijak balu ini!

Ada seorang lelaki yang telah bekerja sepanjang hidupnya dan telah menyimpan semua wangnya.

Beliau adalah seorang yang sangat kedekut apabila ia datang kepada wangnya. Dia suka wang lebih daripada apa sahaja.

Suatu hari, lelaki itu jatuh sakit. Dia diberitahu oleh para doktor bahawa dia tidak mempunyai masa untuk hidup.

Selepas mengetahui, perkara pertama yang diberitahu kepada isterinya adalah, “Sekarang dengarkan, apabila saya mati, saya ingin anda mengambil semua wang saya dan meletakkannya di dalam peti keselamatan bersama saya. Kerana saya mahu mengambil semua wang saya ke akhirat. ”

“Saya berjanji,” kata isterinya, yang kini akan menghadapi kehidupan yang sangat miskin sebagai balu.

“Adakah awak gila?!”

Tidak lama kemudian, suami meninggal dunia. Pengebumian berlaku di gereja tempatan mereka.

Mayat suami dimasukkan di dalam keranda, isterinya duduk di sebelah memakai baju hitam di sebelah sahabatnya. Apabila mereka selesai upacara, sebelum para pengusaha bersiap untuk menutup peti mati, isteri itu berkata, “Tunggu sebentar!”

Dia mempunyai kotak kasut dengannya, dia datang dengan kotak itu dan meletakkannya di dalam peti mati. Kemudian para pengurus keranda mengunci peti mati itu dan menurunkannya ke liang lahad

Rakannya berkata, “Apa dalam kotak kasut itu?”

Janda menjawab, “Dia mahu dikebumikan dengan semua wangnya, jadi saya letakkan di sana.”

“Adakah awak gila?! Anda biarkan si kedekut ini dikebumikan dengan dengan semua wangnya? ”

Dia berkata, “Ya, saya berjanji. Saya seorang Kristian yang baik, saya tidak boleh berbohong. Saya berjanji kepadanya bahawa saya akan meletakkan wang itu di dalam keranda itu dengannya. ”

“Tetapi dia benar2 kaya-raya, bagaimana semuanya duit tersebut muat masuk ke dalam kotak kasut?”

“Nah, itulah masalahnya ,” kata isteri itu. “Jadi saya kumpulkan semua wangnya yang ada, masukkan semua wangnya ke akaun saya dan saya tulis cek untuk arwah suami saya….”

Sememangnya kita tahu tanggungjawab seorang suami besar dalam sesebuah kekeluargaan. Tanggungjawab memberi nafkah suami semakin tinggi bagi mereka yang sudah memiliki anak-anak yang bersekolah.

Namun, janganlah sesekali merasa gusar atau takut untuk berbelanja kepada keluarga terutamanya isteri. Secara logiknya, setelah isteri yang bertungkus lumus menjaga rumah serta anak-anak, menyiapkan segala keperluan suami dan sebagainya, “She deserved a great treatment from her husband”

Tapi, sesetengah suami pula ada yang suka belanja pada kawan-kawan dan keluarga. Apabila mahu berbelanja untuk anak-anak dan isteri cukup berat sekali. Ingatlah para suami, susah dan senang anda bersama isteri. Tidak ada kawan-kawan yang akan menjaga anda bila sakit suatu hari nanti. Janganlah terlalu berkira dengan anak dan isteri sendiri.

“Saya nak mintak pendapat dan penjelasan. Kenapa suami sekarang berkira dengan isteri tapi terlebih pemurah dengan keluarga dan kawan-kawan? Sebagai contoh, hadiah untuk kawan-kawan dan keluarga dia mestilah yang mahal-mahal. Tapi untuk isteri tidak dibelikan apa-apa. Hanya belanja makan.”

“Untuk keluarga, dia akan belanjakan duit dia macam tiada hari esok. Tapi untuk isteri, dia berkira. Jika isteri teringin nak makan sesuatu, dia akan pertimbangkan dulu. Kadang-kadang okay, kadang-kadang dia abaikan permintaan tu (buat-buat lupa). Kadang-kadang bila nak bayar sesuatu, hatta ke pasar malam, mesti waktu nak bayar tu, suami pura-pura main telefon dan tinggalkan isteri bayar makanan yang isteri teringin makan itu sendiri.”

“Kadang-kadang suami ajak ke pasar malam atau bazaar Ramadhan tapi bila nak bayar, dia minta isteri bayarkan dulu kerana dia ada duit besar saja. Taknak pecahkan duit tu. Tapi bila keluar dengan keluarga dia, sanggup saja dia bayar makanan itu dengan duit besar dia. Boleh pulak pecahkan. Kadang-kadang bila ada ahli keluarganya teringin nak makan sesuatu, laju saja dia cari dan bayar walaupun harganya sangat mahal dan kalau fikir logik akal, tak berbaloi dengan harga.”

“Tapi bila isteri teringin nak makan sesuatu, katanya ‘kita cari kat kedai depan sikit’, depan dan depan dan akhirnya balik tanpa membeli apa-apa. Isteri malas nak gaduh, isteri pendamkan.”

“Keluarga dia semua sudah bekerja. Mereka tak susah dan dah berkahwin tapi sentiasa mengharap pada suami seolah-olah suami perlu menanggung mereka. Mereka tengok saya bekerja dan mereka ingat suami pemurah pada saya sama seperti pemurah pada mereka sebab tu mereka selalu minta belanja itu ini, seolah-olah takut saya akan habiskan duit suami.”

“Untuk pengetahuan semua, saya memang bekerja tapi gaji saya tidaklah sebesar mana. Dan sekarang kami PJJ, suami hanya bagi nafkah yang tak cukup untuk makan sebulan pun sebenarnya. Rumah sewa, kenderaan, baju, toiletries, utiliti dan sebagainya saya bayar sendiri. Saya nak minta hak saya tapi saya segan. Saya tak diajar untuk meminta tapi kadang-kadang susah saya nak redha dengan ketidak-adilan ini.”

“Saya rasa hak saya sebagai seorang isteri dinafikan. Pada masa yang sama, saya tidak mahu suami saya disoal di Padang Mahsyar kelak kerana tidak berlaku adil pada isteri. Saya sayang suami saya tapi saya rasa mereka tengah ambil kesempatan terhadap diri saya. Mereka lupa nafkah pada saya tu wajib. Saya sepatutnya tak perlu meminta nafkah dari suami. Bila suami susah, minta tolong isteri, kawan dan keluarga akan menghilang sementara waktu sehingga suami kembali berduit. Bila suami susah, keluarga suami expect isteri yang patut tolong suami tapi bila suami senang, keluarga suami expect duit tu digunakan untuk mereka.”

“Hanya kerana isteri bekerja, tak bermakna suami perlu diambil kesempatan ye. Mohon pendapat para suami, kenapa korang taknak tanggung isteri seperti yang sepatutnya? Korang tahu tak nafkah sebenar untuk isteri? Korang nak kahwin tapi tak mahu tanggung isteri?”

“Mohon pandangan. Sebab biasanya para suami banyak berbincang soal ini dengan kawan-kawan dan belajar dari kawan-kawan. Tolong hentikan penganiayaan terhadap isteri,”








loading...

0 Response to "Suami Kedekut Ini Mahu Dikebumikan dengan Semua Wangnya Tanpa Tinggalkan Sesen Pun Untuk Isterinya- Tindakan Isterinya Untuk Balas Dendam Ini Sungguh Bijak!!"

Post a Comment

loading...
'));