loading...

Hati-hati Jika Sabun Anda Ada TRICLOSAN, Berhenti Pakai Ianya Merbahaya! Ianya Mampu Membunuh!...Share Untuk Keselamatan Bersama Terutamanya Orang Tersayang Dan keluarga






Terkejut juga bila baca info ini. Terus hakak ke bilik air tengok kandungan sabun mandi anak-anak. Syukurlah tiada kandungan Triclosan seperti yang dikongsikan oleh Nazira Nazir, penulis buku 9 bulan 10 hari ini.

Jangan pula mak-mak campak phone dan lari ke bilik air. Tunggu sat. Baca habis penjelasan di bawah. Nanti anda akan faham kenapa triclosan tu berbahaya kepada manusia. Siapa lagi kalau bukan kita dan ahli keluarga kitalah kan.

Jangan Pakai Lagi Sabun Ini, Ia Tak Bunuh Kuman Saja Tapi ‘Bunuh’ Manusia Juga

Anda yang free hari ini tolonglah check sabun kat rumah tu. Ada tak kandungan TRICLOSAN. Ramai ibu ayah pakaikan anak-anak sabun ni.
Kesan jangka panjang kalau kita dan anak-anak pakai sabun ni sangat bahaya. Boleh sebabkan kemandulan. Selama ini kita ingat sabun sabun atau produk-produk ini dapat bunuh bakteria, rupanya dia bakal bunuh kita sekali!

Ya Allah, Dekat Setahun Guna
4 Oktober lepas, Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa pihak berkuasa haramkan segala bahan antibakteria TRICLOSAN disebabkan bahan kimia itu boleh merosakkan kesihatan & alam sekitar.

Actually Triclosan ini adalah bahan yang ditambah dalam pelbagai produk pengguna. Tujuannya untuk kurangkan atau cegah pencemaran bakteria.

Menurut Presiden CAP SM Mohamed Idris, pada asalnya triclosan ni digunakan pakar bedah pada 1970-an untuk cuci tangan sebelum proses pembedahan.

Pun begitu, ia berkembang dan dikomersialkan dalam sabun, ubat gigi termasuk produk lain seperti pakaian, peralatan dapur, perabot dan alat mainan.

Lepas baca pendedahan ni, saya (penulis buku #9bulan10hari – Nazira Nazir) cuba-cuba juga cari sabun mandi di rumah yang ada triclosan. “YA.. MEMANG ADA! Sabun mandi anak saya ada triclosan! Allah.. dekat setahun guna jenama ni.” (Macam dalam gambar bekas sabun paling atas tu).

Mommy and daddy cepat-cepat check. Ada tak kandungan triclosan dalam produk harian anda.

Apa Kajian Kata Tentang Bahaya Triclosan
Kajian mendapati triclosan boleh menjejaskan pembelajaran dan memori, alahan serta melemahkan otot.

Ia juga boleh menjejaskan testosterone dan estrogen yang boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan seperti:

1. Akil baligh awal
2. Sperma kurang berkualiti
3. Kemandulan
4. Obesiti dan kanser.

“Amerika Syarikat baru-baru ini sudah mengharamkan triclosan, malah 18 bahan antibakteria bagi mencuci tangan dan badan itu juga tidak mempunyai bukti saintifik lebih baik daripada sabun biasa atau mencegah bakteria serta penyakit tertentu,” katanya dalam sidang media di Pejabat CAP, Jalan Masjid Negeri, Georgetown.

Beliau berkata, kajian dijalankan kerajaan Amerika Syarikat mendapati bahan berkenaan boleh menembusi kulit dan salur darah, malah penyelidik sudah mengesan triclosan dalam air kencing daripada 75 peratus subjek yang diuji.

Menurutnya, bahan berkenaan turut dikesan dalam susu ibu, alam sekitar iaitu tanah, air dan ikan.

Katanya, tinjauan CAP turut menemui pelbagai produk yang mengandungi triclosan seperti sabun, ubat gigi, cucian tangan, gel mandian, syampu badan antibakteria bagi kanak-kanak serta pencuci lantai dan tandas.



Jelasnya, undang-undang Malaysia tidak mewajibkan pengeluar melabel kandungan bahan kimia dalam produk mereka menyebabkan pengguna sukar mengetahui kandungan triclosan atau bahan kimia lain yang memudaratkan ada digunakan.

Ini Yang Persatuan Pengguna Pulau Pinang Seru

Dalam masa yang sama, CAP menyeru pihak berkuasa melarang pengeluaran, pengimportan, pengedaran dan penjualan produk yang mengandungi bahan kimia ini kerana ia mampu menjejaskan kesihatan dan alam sekitar.

Walaupun Triclosan adalah bahan yang meindungi diri dari bakteria namun disebabkan kesannya yang lebih teruk, maka kita sebaiknya elakkannya.

Cara Alternatif Lebih Selamat Lindungi Diri Dari Bakteria

Bagaimana pengguna nak melindungi diri dari bakteria kalau bukan dengan gunakan sabun yang ada kandungan triclosan?

1. Cucilah tangan dengan baik.
2. Lap dengan tuala bersih.
3. Cucilah permainan kanak-kanak dengan kerap.
4. Mendidik anak mengenai cara mencuci tangan dengan betul.



Haa.. dah fahamkan. Jadi pastikan sabun yang ada kat rumah kita bebas daripada kandungan triclosan ini. Okay, dah boleh bangun dan periksa sabun di bilik air masing-masing.

Apa itu triclosan?
Triclosan adalah bahan kimia aktif yang biasanya ditemukan dalam produk perawatan dan kebersihan diri. Awalnya triclosan digunakan sebagai pestisida atau pembunuh hama pada tahun 1960-an. Namun, saat ini kandungan triclosan dalam sabun atau pencuci tangan ini sedang diteliti lebih jauh untuk memastikan bahayanya bagi manusia.

Beberapa negara di Eropa telah melarang penggunaan triclosan dalam sabun, pencuci tangan, atau hand sanitizer yang dijual secara bebas di pasaran. Amerika Serikat juga baru-baru ini mengeluarkan larangan penggunaan kandungan triclosan dalam berbagai produk. Di Indonesia sendiri belum ada aturan yang jelas tentang pemanfaatan zat aktif ini sehingga Anda masih bisa menemukan berbagai produk dengan kandungan triclosan. 


Bahaya triclosan bagi tubuh
Terpapar kandungan triclosan dalam jangka panjang dikhawatirkan akan menimbulkan risiko tertentu yang berbahaya bagi manusia. Pasalnya, meskipun digunakan pada permukaan kulit, triclosan ternyata mampu diserap oleh tubuh. Sebuah penelitian di Amerika Serikat pada tahun 2008 mengungkapkan bahwa kandungan triclosan bisa ditemukan dalam air seni (urin) 75% orang yang diteliti. Kandungan triclosan dalam tubuh berisiko menyebabkan gangguan-gangguan berikut ini.

1. Kulit kering dan sensitif
Triclosan adalah bahan kimia yang cukup keras. Akan tetapi, dampaknya memang tidak akan langsung terasa pada kulit Anda. Penggunaan rutin sabun dengan kandungan triclosan selama tiga sampai lima tahun berisiko membuat kulit Anda kering dan jadi lebih sensitif. Bahkan, sebuah penelitian mengungkapkan bahwa terlalu sering menggunakan produk antibakteri dengan kandungan triclosan berisiko menyebabkan kanker kulit pada hewan. Uji coba tersebut memang belum pernah dilakukan pada manusia, tetapi hal ini bisa menjadi lampu kuning bagi Anda agar lebih waspada terhadap bahaya triclosan. 


2. Gangguan hormon
Bahaya triclosan yang paling sering menjadi topik pembicaraan adalah risiko gangguan hormon. Sebuah penelitian yang dimuat dalam jurnal Toxicological Science mengungkapkan bahwa di dalam tubuh, triclosan akan terperangkap dalam sel dan darah. Sebagai akibatnya, kandungan triclosan akan mengganggu sistem endokrin. Sistem inilah yang bertanggung jawab untuk menjaga keseimbangan hormon dalam tubuh.

Beberapa jenis hormon yang terganggu karena adanya kandungan triclosan dalam tubuh antara lain hormon tiroid dan estrogen. Gangguan terhadap kedua hormon tersebut berisiko menyebabkan berbagai masalah pada kesehatan Anda, misalnya pada daya tahan tubuh, kesuburan, kehamilan, bahkan tumbuhnya sel kanker. Sejauh ini memang penelitian yang dilaksanakan baru dilakukan pada subjek binatang, bukan manusia. Akan tetapi, Anda sebaiknya tetap berhati-hati terhadap kemungkinan tersebut.   

3. Mengganggu fungsi otot
Sebuah penelitian yang dilakukan oleh para ahli di University of California Davis menunjukkan bahwa kandungan triclosan mampu merusak fungsi otot, terutama yang menempel pada kerangka tubuh. Lagi-lagi penelitian ini baru dilakukan pada hewan, tetapi hasilnya tetap bisa membuat siapa pun bergidik.

Pasalnya, triclosan berisiko menurunkan fungsi otot jantung hingga sebanyak 25%. Kekuatan otot tangan dan kaki untuk menggenggam sesuatu juga menurun sampai 18%. Ikan yang hidup di perairan yang telah terkontaminasi triclosan pun menunjukkan kemampuan berenang yang lebih memprihatinkan.








loading...

0 Response to "Hati-hati Jika Sabun Anda Ada TRICLOSAN, Berhenti Pakai Ianya Merbahaya! Ianya Mampu Membunuh!...Share Untuk Keselamatan Bersama Terutamanya Orang Tersayang Dan keluarga"

Post a Comment

loading...
'));