loading...

Wanita Baca Ini!9 Tanda Rahim Tak Sihat,Masalah peranakan jatuh Adalah Sangat merbahaya bagi wanita!!






Cara Kesan Peranakan Jatuh. Masalah peranakan jatuh Adalah Sangat merbahaya bagi wanita dan peranakan atau rahim boleh jatuh tanpa anda sedari

Mungkin normal bagi wanita yang pernah bersalin untuk jatuh peranakan. Kadang-kadang anak dara pun boleh jatuh peranakan di sebabkan nature of work mereka.

Pramugari dan atlet yang masih anak dara pun ada. Ini kerana pramugari perlu angkat barang berat di kabin dan Atlet yg melompat-lompat ni senang jatuh peranakan mereka.

Tahukan anda  peranakan jatuh adalah antara punca utama sukar untuk hamil,  peranakan jatuh yang lebih di kenali sebagai prolapse atau rahim turun boleh juga berlaku, di sebabkan kelemahan pada otot pelvik yang menampung kedudukan rahim atau jika ada tekanan tinggi dalam abdomen yang boleh menyebabkan rahim turun atau berada di luar lubang faraj.

CARA KESAN PERANAKAN JATUH
Antara Simptom Peranakan Jatuh

    Rasa berat disekitar kawasan ari2. Rasa ada benda je yg bergayut. Tak pun rasa ada benda nak terkeluar dkt area pembukaan faraj tu.
    Senang terkencing bila bersin dan batuk. Tetapi jika wanita tu ada masalah lantai pelvik lemah pun boleh membuatkan dia terkencing masa batuk dan bersin juga
    Kencing rasa tidak lawas. Even dah ke toilet. Tapi rasa macam ada je lagi air kencing nk keluar. Bila diteran tak ada apa yangg keluar.
    Senak bila bersama suami. Ini very obvious.
    Sakit pinggan yg seperti sakit melingkar kawasan pinggang tungking dan ari2.
    waktu petang especially lepas asar rasa nak demam. sejuk kaki dan tangan.
    peha dan betis rasa kebas-kebas.

Jika anda mengalami simptom di atas, si sini terdapat 2 cara untuk anda kesan peranakan/rahim jatuh:
Cara Kesan Peranakan Jatuh 1

Kedudukan Baring

Letakkan ibu jari kita kat dalam pusat, sekiranya terasa macam ada nadi berdenyut-denyut memberi tanda peranakan kita berada di tempat yang betul. Tetapi sekiranya terasa dari bawah pusat bermakna tandanya perlu berurut untuk menaikkan semula bahagian peranakan ibu.

Kedudukan Mencangkung

Semasa memasukkan jari ke dalam ‘kilang’ dan cuba sentuh objek berbentuk bulat. Ia lembut dan seperti guli. Sekiranya ibu dapat mencapainya dgn mudah, bermakna peranakan ibu sudah mula menggelongsor turun dari kedudukan sepatutnya. Untuk kepastian lagi, boleh ambil cermin dan tengok pada samada daging terkeluar.

CARA KESAN PERANAKAN JATUH
Cara Kesan Peranakan Jatuh 2

    baring lurus. jangan gunakan bantal.
    sapu minyak gamat / minyak serai / minyak kelapa / minyak kelapa dara pada perut dan atas tundun especially di bawah pusat.
    gosok minyak ke seluruh tempat perlahan-lahan.
    mulakan dengan urutan di sebelah kiri perut dan bawa ke tengah.
    urut sebelah kanan perut dan tarik ke tengah.
    bernafas seperti biasa. cuba tekan bahagian bawah pusat, betul-betul di atas tundun.
    kalau rasa sengal dan ada rasa benjolan kecil.. confirm… peranakan anda dan jatuh!!

~Jangan Tunggu Lagi Untuk Kepastian Elokla Anda Mendapatkan Rawatan Dari Pihak Yang Pakar Sila Alert Wahai Wanita!!

Cara untuk menaikkan peranakan turun

nak stori pasal masalah yang sering dihadapi oleh kaum-kaum kita...terutama pada yang dah berkahwin dan yang dah melahirkan...
sedikit sebanyak semua orang akan mengalaminya...samada disedari atau tidak...bergantung pada tahap mana masalah yang dihadapi...

Rahim jatuh atau dikenali sebagai prolaps  boleh berlaku dalam pelbagai peringkat. Pada peringkat awal, rahim hanya jatuh sedikit daripada kedudukan biasa (yang ni memang ramai tak perasan)... peringkat kedua apabila rahim jatuh sampai ke permukaan faraj (tahap ni akan ada rasa beberapa kesan sampingan dan tanda-tanda)...manakala peringkat ketiga, keadaan yang sangat teruk iaitu apabila keseluruhan rahim terkeluar daripada saluran vagina dan permukaan. Ini dipanggil tombong.

Itu sebab lah org tua dulu berpesan
perempuan tak elok angkat benda yang berat-berat...
hati-hati ye..jangan nak tunjuk terer sangat...kite org perempuan..kudrat tak kuat mana...mungkin tenaga tu ada tapi ada bahagian dlm tubuh kite yg memang tak berdaya..
tapi tu lah orang-orang sekarang...payah nak dikata...ada je jawapannya...
memanglah benda ini tak membahayakan nyawa...
ikut andalah kan...

Punca-punca rahim turun
1. Jatuh terhentak yg kuat
2. Angkat benda yg berat
3. Tidak berpantang dengan baik selepas bersalin
4. Tolak benda dgn kaki terutama sekali menggunakan ibu jari
5. Obesiti
6. Pergerakan yang lasak

Kesan akibat peranakan jatuh
1. Sakit perut yang luar biasa.
2. Keluar cecair dari rahim.
3. Keputihan/lendir putih yang banyak dari kebiasaan.
4. Sakit pada ari-ari.
5. Sakit pada dinding faraj.
6. Sakit ketika 'bersama' suami.
7. Rasa kejang pada bahagian bawah perut.
8. Terasa seperti mahu bersalin/macam ada benda nak keluar dari faraj.(Ini peringkat yang teruk).

Tanda awal
1. Selalunya waktu petang lepas asar badan rasa nak demam, kaki tangan rasa sejuk.
2. Terasa nak buang air kecil dengan kerap.
3. Sakit pinggang dan sengal-sengal di bahagian bawah perut.(ari-ari)
4. Kalau berdiri, terasa seperti rahim seakan jatuh dan rasa sengal.
5. Cepat rasa penat kalau buat kerja.
6. Peha dan betis rasa kebas-kebas.


Cuba Check
1. Baring lurus, jangan guna bantal.
2. Sapu minyak pada perut dan atas ari-ari especially di bawah pusat.
3. Gosok minyak ke seluruh tempat perlahan-lahan.
4. Mulakan dengan urutan di sebelah kiri perut dan bawa ke tengah.
5. Urut sebelah kanan perut dan tarik ke tengah.
6. Bernafas seperti biasa.
7. Cuba tekan bahagian bawah pusat, betul-betul di atas ari-ari. Kalau rasa sengal dan ada rasa benjolan kecil, itu tanda peranakan anda dah jatuh.


Rawatan
Biasanya mak bidan akan urut dan naikkan balik rahim di kedudukan asal.


Cara utk menaikkan kedudukan rahim yang jatuh
Selain amalkan senaman kagel tu...cara ini pon boleh membantu...
tapi sebaiknya buat urutan sengkang rahim dulu dari mak bidan...
bagi yang dah teruk tu,sila dapatkan nasihat dari yang pakar..


kalau tak boleh tegak lurus pon tak apa..ikut kesesuaian diri...
praktice makes perfect!
kalau takut..minta bantuan sesiapa pegang kaki tu...
buatlah dalam kiraan 10-20. (slow ye kira tu) bernafas macam biasa...


Langkah ini hanya bersifat sementara je...sebaiknya dapatkan khidmat bidan utk sengkak rahim
1. Mulakan urutan sendiri pada perut kasi lembut urat perut.
2. Bila urat perut dah lembut, perlahan-lahan sila angkat kaki ke atas dinding dan pada masa yang sama tarik bahagian yang berbenjol di atas ari-ari ke sebelah atas ( ke arah pusat).
3. urut pelan-pelan dari bawah naik ke atas
 kalau sengal, berhenti dulu dan ulang sehingga anda rasa lega.
4. rehat seketika sebelum bangun.










loading...

0 Response to "Wanita Baca Ini!9 Tanda Rahim Tak Sihat,Masalah peranakan jatuh Adalah Sangat merbahaya bagi wanita!!"

Post a Comment