loading...

Mak Awak Ni Menyusahkan Je!!! - Suami Bengang Isteri Bawa Mak Yang Uzur Tinggal Bersama...Ruginya Dapat Suami Macam Nie!






Ibu mertua dan ibu kandung boleh dikatakan sama tarafnya apabila telah berkahwin. Tidak menjadi kesalahan jika setiap pasangan suami isteri menjaga ibu bapa yang memerlukan perhatian.

Namun, berbeza dengan kisah yang dikongsikan di laman Facebook Kisah Rumah Tangga. Si suami tidak berasa senang dengan kehadiran ibu mertua yang sudah uzur dan  sakit di rumahnya. Suami pula merasakan ianya satu bebanan dan menyusahkan sehingga mencetuskan pergaduhan dan memaksa si isteri untuk memilih dia atau ibunya.

Admin, tolong siarkan cerita saya. Saya seorang isteri, ada anak seorang. Ayah baru meninggal dunia setahun lalu. Mak tinggal seorang sebab saya anak tunggal.

Baru-baru ini mak tak sihat. Mak dah berusia 69 tahun, jadi sayalah yang selalu menjaga mak. Sekarang dia tak boleh bangun, sakit teruk.

Rumah mak jauh di Kedah, saya pula menetap di Kuala Lumpur. Saya ajak mak duduk dengan saya sekali sebab tiada sesiapa yang menjaganya. Saya juga memaklumkan yang saya akan upah pembantu rumah untuk menjaganya. Mak dengan rela hati mengikut kehendak saya.

Baru sebulan saya menjaga mak, suami dah mula marah-marah dan kata mak saya menyusahkan.


Tempat kerja saya dekat saja dengan rumah. Jadi saya boleh balik sekejap untuk tengok keadaan mak.

Saya bekerja dan pendapatan saya sebulan dalam RM4,000+. Pampers dan segala ubat-ubatan serta susu untuk mak, saya yang tanggung. Tanpa sesen pun ambil duit suami.


Tetapi suami marah-marah di depan mak saya. Kami bergaduh teruk dan dia suruh saya memilih sama ada mak atau dia. Kalau saya memilih dia, mak akan dihantar ke rumah orang-orang tua. Saya tak sanggup. Lagipun mak hanya ada saya seorang saja.

Saya terfikir untuk meninggalkan suami sebab mak yang menjaga saya sejak dari kecil sehinggalah saya berjaya. Senang-senang pula suami menyuruh saya meninggalkan mak.

Malam tadi mak menangis tanpa saya tahu kenapa. Tapi terungkap di bibirnya, "Maafkan mak".

Sungguh saya tersentap. Apa yang saya perlu buat? Derhakakah saya? Suami pula langsung tidak mahu memujuk saya. Kenapa suami kejam sangat? Sedangkan dia masih ada ibu bapa.

Saya beritahu suami bahawa adalah tanggungjawab saya menjaga mak. Kemudian suami jawab,

"Kalau mak tanggungjawab awak, kenapa awak kahwin dengan saya??"

Hancur luluh hati saya. Habis itu, semua perempuan dalam dunia ini bila berkahwin memang kena tinggalkan mak ke? Sedangkan saya selalu juga bantu ibu bapa dia dan ini pula yang dia balas pada saya?

Jujur sebelum ini saya bahagia, tiada masalah apa-apa. Namun ini ujian berat buat saya. Tolong kawan-kawan, beri cadangan apa yang perlu saya buat. - www.kakishare.tv

ADAKAH IBU MERTUA SETARAF IBU SENDIRI? HUKUM MENCERCA IBU MERTUA

Soalan; Assamualaikum ustaz, Saya ingin mohon pencerahan dari ustaz mengenai Taraf ibu mertua dgn menantu lelaki. Adakah sama seperti ibu kandungnya sendiri? Sekiranya dia pernah berbuat sesuai yang dianggap kurang ajar terhadap ibu mertuanya seperti memaki, menghalau sehingga menitiskan air mata si mertua, adakah dia telah tergolong sebagai telah melakukan dosa besar juga dianggap anak derhaka & tidak mencium bau syurga seperti yg selalu kita dgr jika berbuat kepada ibu sendiri. Mohon penjelasan ustaz.
Sekian terima kasih.

Jawapan; Bismillah. Ibu mertua tidaklah setara dgn ibu kandung sendiri. Namun bersikap kasar dan biadap kpd ibu mertua tetap berdosa sekalipun tidak sebesar dosa menderhaka kpd ibu sendiri. Wallahu a'lam.

Soalan2; Terima kasih ustaz atas jawapan. Mohon pencerahan lagi ustaz, apakah kategori dosa itu ustaz? Dosa kecil atau dosa besar? Apakah benar kedudukan ibu mertua adalah Selepas ibu kandungnya? Seperkara lagi ustaz, adakah seorang nenek mempunyai Hak utk berjumpa cucunya? Sekiranya Hak itu Ada & dinafikan apakah hukumnya ustaz? Terima kasih atas perhatian.

Jawapan; Bismillah.

1. Tidaklah dapat dipastikan kedudukan ibu mertua adalah selepas ibu kandung tanpa dalil syarak. Setakat ini saya belum bertemu dalil yg mengesahkan perkara tersebut.

2. Berbuat kejahatan kpd ibu mertua ditegah syarak sama seperti berbuat jahat kpd org lain, malah tegahan itu lebih kuat krn dua faktor:
a) Ia menyalahi arahan Allah dan Rasul supaya melayani isteri dgn baik, termasuk dlm pengertiannya ialah melayani keluarga isteri terutama ibu-bapanya.
b) Bersikap biadap kpd ibu mertua seolah mengajar anak2 supaya bersikap biadap dgn nenek mereka sendiri, dan mungkin memutuskan silaturrahim antara mereka.
Adapun kategori dosa -besar atau kecil- ia bergantung kpd jenis kejahatan. Jika membabitkan cercaan dan makian sbg contohnya, maka ia adalah dosa besar. Sabda Nabi saw: "Mencerca org Islam adalah fasik dan nembunuhnya adalah kufur" (Soheh al-Bukhari).

3. Antara nenek dan cucu ada ikatan rahim (silaturrahim). Memutuskan ikatan rahim adalah dosa besar. Sabda Nabi saw: "Tidak akan masuk syurga org yg memutuskan hubungan rahim" (Soheh al-Bukhari). Suami yg menghalang anak2nya dari berhubung dgn nenek mereka tanpa sebab ia mengajar mereka melakukan dosa besar memutuskan rahim, dan mungkin berjangkit kpd tidak nenghormati ibu sendiri satu hari nanti.

Wallahu a'lam.

Tanggungjawab Menantu Lelaki dan Perempuan Mengikut Keutamaan


Menantu Lelaki

Allah SWT
Rasulullah SAW
Ibu/Ibu Mertua
Bapa/Bapa Mertua
Isteri
Anak-anak
Lain-lain


Menantu Perempuan

Allah SWT
Rasulullah SAW
Suami
Anak-anak
Ibu/Ibu mertua
Bapa/bapa mertua
Lain-lain


Ibu bapa mentua mesti dimuliakan seperti kita menghormati ibu bapa kita sendiri. Kalau mereka kecil hati, sama seperti kita menyinggung perasaan ibu bapa sendiri. Jika kita sayang anaknya, kenapa kita tidak sayang orang yang melahirkannya juga? Penulis yakin ada ramai menantu kecil hati dan pendam perasaan terhadap mentua yang terlalu ambil berat tentang anaknya sehingga mengabaikan anak menantunya. Perbuatan sebegini sudah pasti bercanggah dengan tuntutan agama Islam.


Kewajipan anak lelaki, pertama kepada Allah, kedua rasul, ketiga emak dan emak mentua, keempat bapa dan bapa mentua dan kelima baru isteri. Isteri kena faham, kalau dia sayang dan melebihkan ibu bapa, itu memang wajar. Sebaliknya anak perempuan, yang pertama Allah, kedua rasul dan ketiga suami. Perasaan mentua perlu dijunjung kerana mereka berhak ke atas menantu.


Peristiwa Nabi Ibrahim dan anak menantunya perlu dijadikan teladan. Nabi Ibrahim pergi menziarahi menantunya ketika puteranya, Nabi Ismail tiada di rumah. Isteri Nabi Ismail belum pernah bertemu bapa mertuanya, Nabi Ibrahim. Apabila sampai di rumah anaknya itu, terjadilah dialog antara Nabi Ibrahim dan menantunya.

Nabi Ibrahim: Siapakah kamu?

Menantu: Aku isteri Ismail.

Nabi Ibrahim: Di manakah suamimu, Ismail?

Menantu: Dia pergi berburu.

Nabi Ibrahim: Bagaimanakah keadaan hidupmu sekeluarga?

Menantu: Oh, kami semua dalam kesempitan dan (mengeluh) tidak pernah senang dan lapang.

Nabi Ibrahim: Baiklah! Jika suamimu balik, sampaikan salamku padanya. Katakan padanya, tukar tiang pintu rumahnya (sebagai kiasan supaya menceraikan isterinya).

Menantu: Ya, baiklah.

Setelah Nabi Ismail pulang daripada berburu, isterinya terus menceritakan tentang orang tua yang telah singgah di rumah mereka.

Nabi Ismail: Adakah apa-apa yang ditanya oleh orang tua itu?

Isteri: Dia bertanya tentang keadaan hidup kita.

Nabi Ismail: Apa jawapanmu?

Isteri: Aku ceritakan kita ini orang yang susah. Hidup kita ini selalu dalam kesempitan, tidak pernah senang.

Nabi Ismail: Adakah dia berpesan apa-apa?

Isteri: Ya ada. Dia berpesan supaya aku menyampaikan salam kepadamu serta meminta kamu menukarkan tiang pintu rumahmu.

Nabi Ismail: Sebenarnya dia itu ayahku. Dia menyuruh kita berpisah. Sekarang kembalilah kau kepada keluargamu.

Ismail pun menceraikan isterinya yang suka merungut, tidak bertimbang rasa serta tidak bersyukur kepada takdir Allah SWT. Sanggup pula mendedahkan rahsia rumah tangga kepada orang luar. Tidak lama selepas itu, Nabi Ismail berkahwin lagi. Setelah sekian lama, Nabi Ibrahim datang lagi ke Makkah dengan tujuan menziarahi anak dan menantunya. Berlakulah lagi pertemuan antara mertua dan menantu yang saling tidak mengenali.

Nabi Ibrahim: Di mana suamimu?

Menantu: Dia tiada dirumah. Dia sedang memburu.

Nabi Ibrahim: Bagaimana keadaan hidupmu sekeluarga? Mudah-mudahan dalam kesenangan?

Menantu: Syukurlah kepada tuhan, kami semua dalam keadaan sejahtera, tiada apa yang kurang.

Nabi Ibrahim: Baguslah kalau begitu.

Menantu: Silalah duduk sebentar. Boleh saya hidangkan sedikit makanan.

Nabi Ibrahim: Apa pula yang ingin kamu hidangkan?

Menantu: Ada sedikit daging, tunggulah saya sediakan minuman dahulu.

Nabi Ibrahim: (Berdoa) Ya Allah! Ya Tuhanku! Berkatilah mereka dalam makan minum
mereka. (Berdasarkan peristiwa ini, Rasulullah beranggapan keadaan mewah negeri Makkah adalah berkat doa Nabi Ibrahim).

Nabi Ibrahim: Baiklah, nanti apabila suamimu pulang, sampaikan salamku kepadanya. Suruhlah dia menetapkan tiang pintu rumahnya (sebagai kiasan untuk mengekalkan isteri Nabi Ismail).

Apabila Nabi Ismail pulang daripada berburu, seperti biasa dia bertanya sekiranya sesiapa datang mencarinya.

Nabi Ismail: Ada sesiapa datang semasa aku tiada di rumah?

Isteri: Ya, ada. Seorang tua yang baik rupanya dan perwatakannya sepertimu.

Nabi Ismail: Apa katanya?

Isteri: Dia bertanya tentang keadaan hidup kita.

Nabi Ismail: Apa jawapanmu?

Isteri: Aku nyatakan kepadanya hidup kita dalam keadaan baik, tiada apapun yang kurang. Aku ajak juga dia makan dan minum.

Nabi Ismail: Adakah dia berpesan apa-apa?

Isteri: Ada, dia berkirim salam buatmu dan menyuruh kamu mengekalkan tiang pintu rumahmu.

Nabi Ismail: Oh, begitu. Sebenarnya dialah ayahku. Tiang pintu yang dimaksudkannya itu ialah dirimu yang dimintanya untuk aku kekalkan.

Isteri: Alhamdulillah, syukur.

Pengajaran daripada kisah ini adalah mentua mempunyai hak untuk memberikan pandangan terhadap menantunya. Menantu sepatutnya memberikan contoh yang terbaik kepada mentua demi menjaga keharmonian rumahtangga. Penulis yakin bahawa suami akan lebih mengasihi isterinya, jika isterinya menyayangi ibu bapa suaminya.


Dalam usaha memenuhi tuntutan tersebut, penulis menggariskan beberapa perkara berikut untuk diteliti dan dilakukan oleh menantu terhadap mentua sebagai tanda penghormatan dan membalas budi mereka.

1. mentaati mentua pada segala yang diperintahnya kepada anak, kecuali perkara maksiat
2. berbicara kepada keduanya dengan adab dan lemah lembut
3. memberikan bantuan kewangan (bulanan) sebagai tanda mengambil berat
4. bangun menghormati keduanya apabila mereka datang
5. mencium tangan kedua dan memeluknya, setiap pagi dan petang dan pada setiap upacara
6. memelihara nama, kehormatan, serta harta benda mereka
7. memuliakan mereka, dan memberikan mereka yang diminta
8. bermesyuarat dengan mereka dalam urusan berkaitan
9. memperbanyakkan doa dan permohonan ampun bagi mereka
10. cuba membuat sesuatu untuk menggembirakan mereka tanpa perlu diingatkan atau ditunjukkan kepada si anak
11. tidak mengangkat suara di hadapan mereka
12. tidak cuba memotong percakapan mereka ketika mereka sedang mengatakan sesuatu
13. sentiasa meminta izin mereka jika mahu keluar rumah
14. tidak memeranjatkan mereka, ketika sedang tidur
15. tidak melebihkan isteri dan anak dari kedua mereka
16. tidak mencela mereka, jika mereka melakukan sesuatu yang tidak memuaskan
17. tidak ketawa dalam majlis mereka, jika tidak ada sebab yang menarik untuk ketawa
18. tidak memanjangkan tangan kepada makanan, sebelum mereka terlebih dahulu memulakannya
19. tidak tidur atau baring, padahal mereka masih lagi duduk kecuali jika mereka telah mengizinkan
20. tidak melunjurkan kaki di hadapan mereka
21. tidak masuk dahulu sebelum mereka atau berjalan di hadapan mereka
22. menyahut panggilan mereka serta merta, apabila mereka memanggil
23. memuliakan teman-teman mereka di waktu hayat mereka dan sesudah mereka meninggal
24. tidak berkawan dengan seorang yang tidak mematuhi kedua ibubapanya
25. memberi dan bertukar tukar hadiah ketika hari lahir mereka
26. membawa dan menemani mereka ke masjid jika diperlukan
27. mendoakan keduanya, khususnya sesudah meninggal, sebab adalah sangat berguna kepada mereka








loading...

0 Response to "Mak Awak Ni Menyusahkan Je!!! - Suami Bengang Isteri Bawa Mak Yang Uzur Tinggal Bersama...Ruginya Dapat Suami Macam Nie!"

Post a Comment

loading...
'));