loading...

IBU KEJAM!! SANGGUP SUMBAT MAYAT BAYI DALAM PLASTIK HITAM DAN SIMPAN DALAM PETI AIS SELAMA 3 BULAN






Ada pepatah mengatakan ibu mana yang tidak sayangkan anak. Tapi bagi seorang ibu dari Kota Tarakan, Kalimantan ini lain pula ceritanya. Panik kerana anak yang dilahirkan tidak bernyawa, ibu muda tersebut bertindak memasukkan anaknya ke dalam peti sejuk.

Mayat bayi perempuan itu ditemui di dalam satu peti sejuk di sebuah pusat cucian kereta pada Rabu yang lepas. Menurut laporan dari Tribun Kaltim, penduduk Kampung Satu telah melaporkan penemuan bayi tersebu di Balai Polis Tarakan.

Bertindak atas laporan yang dibuat oleh orang ramai, pihak polis telah menyerbu premis tersebut dan membawa mayat bayi malang itu ke hospital dearah untuk dibedah siasat. Beberapa orang saksi dan pemilik pusat cuci kereta yang menggunakan nama DO diminta untuk memberi keterangan.

Selepas di soal siasat lebih 10 jam, pihak polis telah mendakwa ibu kepada bayi itu sebagai suspek utama. Wanita tersebut dikenali sebagai SA juga merupakan isteri kepada DO telah mengaku melahirkan bayi tersebut pada bulan Mei yang lalu.

Menceritakan kejadian tersebut kepada pihak polis, wanita tersebut melahirkan bayi berkenaan di dalam bilik mandi dan dia mendapati bayinya sudah meninggal dunia. Panik dengan keadaan tersebut wanita itu nekad untuk menyimpan bayi di dalam peti sejuk rumahnya sebelum suaminya itu memindahkan mayat bayi berkenaan ke dalam peti sejuk pusat cuci kereta milik suaminya.

Wanita itu turut memberi amaran kepada pekerja cuci kereta itu untuk tidak membuka plastik hitam yang diisi mayat bayi tersebut. Apa yang lebih memeranjatkan ialah suaminya DO tidak pernah tahu menahu bahawa isterinya itu mengandung apatah lagi pernah melahirkan anak.

SA mengaku dia agak kalut dan panik malah pernah terlinstas untuk menanam mayat bayinya tetapi takut dijumpai oleh orang awam. Jika wanita itu didapati bersalah SA bakal diberi hukuman penjara selama 12 tahun.

Islam merupakan jalan hidup syumul dan menyeluruh yang tidak menghendaki umat muslim hanya menuruti haknya saja, namun kewajiban juga harus dijalani. Dalam masalah ini, orang tua punya kewajiban besar dalam mendidik, membesarkan dan mengayomi sesuai dengan syariat Islam.

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa salam bersabda, “Seorang suami dalam keluarganya adalah pemimpin dan akan diminta pertanggungan jawab atas mereka. Seorang istri adalah pemimpin di dalam rumah tangga suaminya dan terhadap anak-anaknya dan dia akan diminta pertanggungan jawab atas mereka.” [HR. Bukhari].

Ayat Al Quran Tentang Kasih Sayang
Dalam Al Quran sendiri juga sudah menjelaskan tentang perlunya kasih sayang diantara orang tua pada anaknya. Rasulullah SAW bersabda, “Telah menceritakan kepada kami Abu Bakr Muhammad bin Aban, telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Fudlail dari Muhammad bin Ishaq dari Amr bin Syu’aib dari bapaknya dari kakeknya, ia berkata; bersabda: “Tidak termasuk golongan kami, orang yang tidak mengasihi anak-anak kecil dan tidak pula menghormati para orang tua kami.” Telah menceritakan kepada kami Hannad, telah menceritakan kepada kami Abdah dari Muhammad bin Ishaq semisalnya. Hanya saja, ia menyebutkan; “Dan (tidak pula) mengetahui hak para orang tua kami.” [Sunan Tirmidzi 1843].

“Telah menceritakan kepada kami Husain bin Muhammad Telah menceritakan kepada kami Sulaiman yakni Ibnu Qaum, dari Ziyad bin Ilaqah ia berkata; Saya mendengar Jarir berkata; Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Siapa yang tidak mengasihi, maka ia tidak akan dikasihi. Dan siapa yang tidak mau memaafkan, maka ia tidak akan dimaafkan (diampuni).” [Musnad Ahmad 18447].

Telah menceritakan kepada kami Sufyan dari Amru, dari Abu Qabus, dari Abdullah bin Amru bin al Ash dan sampai kepada Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam, beliau bersabda, “Orang-orang yang mengasihi akan dikasihi oleh ar Rahman, oleh karena itu kasihilah penduduk bumi maka niscaya penduduk langit akan mengasihi kalian. Dan rasa kasihan adalah sebuah jalan dari ar Rahman, barangsiapa yang menyambungnya maka ia akan tersambung untuknya, dan barangsiapa memutuskannya maka ia akan terputus untuknya.” [Musnad Ahmad 6206].

Telah menceritakan kepada kami Ibnu Abu Umar, telah menceritakan kepada kami Sufyan dari Amr bin Dinar dari Abu Qabus dari Abdullah bin Amr ia berkata; Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Orang-orang yang mengasihi akan dikasihi oleh Ar Rahman, berkasih sayanglah kepada siapapun yang ada dibumi, niscaya Yang ada di langit akan mengasihi kalian. Lafazh Ar Rahim (rahim atau kasih sayang) itu diambil dari lafazh Ar Rahman, maka barang siapa yang menyambung tali silaturrahmi niscaya Allah akan menyambungnya (dengan rahmat-Nya) dan barang siapa yang memutus tali silaturrahmi maka Allah akan memutusnya (dari rahmat-Nya).” Berkata Abu ‘Isa: Ini merupakan hadits hasan shahih. [Sunan Tirmidzi 1847].








loading...

0 Response to "IBU KEJAM!! SANGGUP SUMBAT MAYAT BAYI DALAM PLASTIK HITAM DAN SIMPAN DALAM PETI AIS SELAMA 3 BULAN"

Post a Comment

loading...
'));