loading...

Baca Ini!!Ratu Elizabeth Keturunan Nabi Muhammad?...Amaran!Baca Sebelum Komen






Menurut portal Step Feed yang melaporkan berita dunia Arab, salah satu yayasan kajian salasilah terkemuka dunia, Burke’s Peerage, mendedahkan bagaimana ratu England, Ratu Elizabeth, adalah keturunan Nabi Muhammad.



Kajian yang diterbitkan pada 1986 oleh Burke’s Peerage itu berkata Elizabeth yang kimo berusia 91 tahun itu adalah cicit Nabi Muhammad yang ke-43.



“Ianya tidak diketahui ramai warga Britain yang ratu mereka berketurunan Muhammad. Bagaimanapun, semua pemimpin Islam bangga dengan fakta ini,” kata bekas pengarah penerbitan yayasan itu, Harold Brooks-Baker.



Menurut Step Feed, bekas pengarah penerbitan itu juga menjelaskan bagaimana pertalian darah antara kerabat raja Britain dan Nabi Muhammad terjadi dalam terbitan kajian itu.



“Kerabat raja Britain berketurunan Nabi Muhammad melalui raja-raja Arab dari Seville yang dahulunya pernah memerintah Sepanyol. Menerusi perkahwinan, pertalian darah itu dibawa kepada raja-raja Eropah di Portugal dan Castile dan menerusi mereka, pertalian itu sampai kepada Raja Edward Ke-4 pada kurun ke-15 di England,” katanya.



Abu Al-Qasim Muhammad bin Abbad dari Kerajaan Khalifah Umaiyah yang juga keturunan Nabi Muhammad, adalah pemerintah Islam pertama di Kota Seville, Sepanyol sehinggalah kematiannya pada 1042. Beliau membentuk dinasti Abbasiyah yang bertahan dari 1023 sehingga 1091.



Cucu lelaki Al-Qasim, Muhammad Al-Mu’tamid, memerintah Kordoba di Sepanyol pada 1071 dan diturunkan takhta pada 1091 oleh Almoravid dari Maghribi.



Menurut Harold, Selepas kejatuhan dinasti itu, anak perempuan Al-Qasim, Zaida, mengahwini Raja Alfonso Ke-6 iaitu raja Sepanyol yang memerintah Leon dan Castile. Zaida kemudiannya bertukar menjadi penganut Roman Katolik.



Tambahnya, 2 kurun kemudian, Maria de Padilla yang berketurunan King Alfonso Ke-6 dan Zaida, menimang 4 orang anak dengan Raja Peter dari Castile, yang mana 2 daripada anaknya berkahwin dengan anak-anak lelaki Raja Edward Ke-3 dari England.



Menurut sumber, isteri Sir Edmund dari Langley yang juga Adipati Pertama York, Isabella dari Castile, melahirkan Richard dari Conisburgh yang menjadi Earl di Cambridge.



Manakala Richard kemudiannya mempunyai anak yang menjadi adipati di York, Richard Plantagenet yang meninggal dunia pada usia 49 tahun. Beliau adalah bapa kepada raja England yang memerintah dari 1547 sehingga 1553 iaitu Raja Edward Ke-4, jelas Harold dalam terbitan kajian itu.

Persoalannya,adakah beliau benar-benar keturunan Nabi Muhammad?

APAKAH ADA KETURUNAN AHLUL BAIT?

Dlm Al Quran yang menyebut ‘ahlulbait’, rasanya ada 3 (tiga) ayat dan 3 surat.

1. QS. 11:73: Para Malaikat itu berkata: “Apakah kamu merasa heran tentang ketetapan Allah? (Itu adalah) rahmat Allah dan keberkatan-Nya, dicurahkan atas kamu, hai ahlulbait. Sesungguhnya Allah Maha Terpuji lagi Maha Pemurah”.

Ayat ini jika dikaitkan dengan ayat sebelumnya, maka makna ‘ahlulbait’ adalah terdiri dari isteri dari Nabi Ibrahim.

2. QS. 28:12: Dan Kami cegah Musa dari menyusu kepada perempuan-perempuan yang mau menyusukan(nya) sebelum itu; maka berkatalah Saudara Musa: ‘Maukahkamu aku tunjukkan kepadamu ‘ahlulbait’ yang akan memeliharanya untukmu, dan mereka dapat berlaku baik kepadanya?

Ayat ini jika dikaitkan dengan ayat sebelumnya, maka makna ‘ahlulbait’ adalah meliputi Ibu kandung Nabi Musa As. atau ya Saudara kandung Nabi Musa As.

3. QS. 33:33: “…Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu ‘ahlulbait’ dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya”.

Ayat ini jika dikaitkan dengan ayat sebelumnya QS. 33: 28, 30 dan 32, maka makna para ahlulbait adalah para isteri Nabi Muhammad SAW.

Sedangkan ditinjau dari sesudah ayat 33 yakni QS. 33:34, 37 dan 40 maka penggambaran ahlulbaitnya mencakup keluarga besar Nabi Muhammad SAW. para isteri dan anak-anak beliau.

Jika kita kaitkan dengan makna ketiga ayat di atas dan bukan hanya QS. 33:33, maka lingkup ahlul bait tersebut sifatnya menjadi universal terdiri dari:

1. Kedua orang tua Saidina Muhammad SAW, sayangnya kedua orang tua beliau ini disaat Saidina Muhammad SAW diangkat sbg ‘nabi’ dan rasul sudah meninggal terlebih dahulu.

2. Saudara kandung Saidina Muhammad SAW, tapi sayangnya saudara kandung beliau ini, tak ada karena beliau ‘anak tunggal’ dari Bapak Abdullah dengan Ibu Aminah.

3. Isteri-isteri beliau.

4. Anak-anak beliau baik perempuan maupun laki-laki. Khusus anak lelaki beliau yang berhak menurunkan ‘nasab’-nya, sayangnya tak ada yang hidup sampai anaknya dewasa, sehingga anak lelakinya tak meninggalkan keturunan.

Bagaimana tentang pewaris tahta ‘ahlul bait’ dari Bunda Fatimah?. Ya jika merujuk pada QS. 33:4-5, jelas bahwa Islam tidaklah mengambil garis nasab dari perempuan kecuali bagi Nabi Isa Al Masih yakni bin Maryam.

Lalu, apakah anak-anak Bunda Fatimah dengan Saidina Ali boleh kita anggap bernasabkan kepada nasabnya Bunda Fatimah?. ya jika merujuk pada Al Quran maka anak Bunda Fatimah dengan Saidina Ali tidaklah bisa mewariskan nasab Saidina Muhammad SAW.

Kalaupun kita paksakan, bahwa anak Bunda Fatimah juga ahlul bait, karena kita mau mengambil garis dari perempuannya (Bunda Fatimah), maka untuk selanjutnya yang seharusnya pemegang waris tahta ahlul bait diambil dari anak perempuannya seperti Fatimah dan juga Zainab, bukan Hasan dan Husein sbg penerima warisnya.

Dengan demikian sistim nasab yang diterapkan itu tidan sistim nasab berzigzag, setelah nasab perempuan lalu lari atau kembali lagi ke nasab laki-laki, ya seharusnya diambil dari nasab perempuan seterusnya.

Bagaimana Saidina Ali bin Abi Thalib, anak paman Saidina Muhammad SAW, ya jika merujuk pada ayat-ayat ahlul bait pastilah beliau bukan termasuk kelompok ahlul bait. Jadi, anak Saidina Ali bin Abi Thalib baik anak lelakinya mapun perempuan, otomatis tidaklah dapat mewarisi tahta ‘ahlul bait’.










loading...

0 Response to "Baca Ini!!Ratu Elizabeth Keturunan Nabi Muhammad?...Amaran!Baca Sebelum Komen"

Post a Comment

loading...
'));