loading...

7 Cara Untuk Berhenti Berdengkur. Elakkan Sebelum Ia Membawa Kepada Penyakit!!






Pada dasarnya berdengkur merupakan sesuatu yang normal. Ia menjadi lebih jika orang tersebut memang sedang mengalami lelah yang sangat. Namun begitu, sebahagian berdengkur boleh jadi sangat menggangu. Bukan hanya menggangu orang lain dan juga memalukan, berdengkur juga akan menyebabkan sleep apnea, sehingga risiko terkena penyakit jantung lebih besar. Jangan anggap remeh jika anda mengalami masalah tidur dengkur kerana mungkin saja ada penyakit yang serius yang ada dalam tubuh anda.

Hal ini dinyatakan oleh salah seorang Dr. Neurolog aitu dr. Yofita Andhitara, SpS,M.Si.Med yang menyatakan bahwasannya penyakit stroke berhubungan dengan kebiasaan ngorok ini. Ternyata berdengkur ternyata cukup berbahaya kerana pada saat berdengkur pembekalan oksigen ke seluruh tubuh terganggu akibat penyempitan saluran nafas sehingga menyebabkan gangguan bekalan oksigen. Untuk pasangan tertentu, salah satu yang berdengkur sering membuat pihak yang lain tidak mendapatkan tidur malam yang baik, yang akhirnya dapat menyebabkan tidur dalam kamar yang berbeda. “Berdengkur dapat menimbulkan masalah nyata dalam pernikahan,” kata Daniel P. Slaughter, MD, otolaryngologist dan ahli berdengkur di Capital Otolaryngologist, Austin, Texas.
Untuk itu, ada baiknya Anda mengetahui cara mudah mengubati dengkur .


1. Mengubah posisi tidur
Tidur terlentang dapat membuat pangkal lidah serta langit-langit rongga mulut melunak ke dinding belakang tenggorok, sehngga membuat getaran suara saat tidur. Cara terbaik untuk mengatasinya adalah dengan tidur mengiring.

2. Menurunkan berat badan
Cara kedua untuk mengatasi tidur berdengkur adalah dengan diet sihat. Sebahagian orang yang menurunkan berat badan Mereka dapat terbebas dari tidur berdengkur . Namun begitu orang kurus pun ada berdengkur . So cara ini tidak berhasil untuk semua tapi boleh dicuba.

3. Tidur yang cukup
Tidur yang kurang dan terlalu banyak bekerja dapat membuat Anda berdengkur . Hal ini berhubungan erat dengan keadaan otot yang lelah. Oleh sebab itu, cara mudah mengubati tidur berdengkur selajutnya yang harus Anda lakukan adalah mulai hidup sihat dengan tidur teratur. Mulai tidur pada jam yang tidak terlalu malam dan bangun pada subuh hari untuk mendapatkan kadar ozon dari udara yang akan membuat tubuh lebih sihat.

4. Mengubah bantal
Setidaknya Anda harus memiliki dua bantal agar bisa menggantinya dalam jangka waktu tertentu. Hal ini untuk menghindari adanya debu pada bantal yang mungkin dapat menjadi alergik dan membawa pada terjadinya dengkuran. Selain itu perhatikan pula komponen yang ada di rumah, khususnya bilik tidur Anda, seperti selimut, kasut ataupun kipas di siling.

5. Minum cukup air putih
Penghasilan kalenjar pada hidung serta langit-langit rongga mulut Anda akan menjadi sangat kurang akibat dehidrasi. Hal tersebut akan meningkatkan risiko terjadinya dengkuran saat tidur. Oleh sebab itu, agar dengkuran dapat diatasi, Anda harus minum setidaknya 11 gelas air sepanjang hari. Hal ini juga disebutkan oleh Institute of Medicine, yang mana Mereka menyarankan agar para wanita minum 11 gelas air, manakala laki-laki minum sekitar 16 gelas.

6. Berhenti merokok
Perlu diketahui bersama bahawa asap tembakau pada rokok yang dihisap dapat menggangu selaput lendir, membuat tenggorok Anda membengkak dan jalan udara menyempit, sehingga akan lebih mudah untuk Anda berdengkur . Oleh sebab itu, berhentilah merokok dan jauhi asap rokok.

7. Berkumur dengan peppermint
Cara mudah mengubati tidur berdengkur yang terakhir adalah dengan menggunakan ubat peppermint. Kaedah ini sangat sesuai jika dengkuran diakibatkan oleh alergi atau suhu yang dingin. Anda boleh mencampurkan segelas air dengan 1 titis minyak peppermint. Gunakan sebagai ubat kumur dan hindari ramuan tersebut dari tertelan.








loading...

0 Response to "7 Cara Untuk Berhenti Berdengkur. Elakkan Sebelum Ia Membawa Kepada Penyakit!!"

Post a Comment

loading...
'));