loading...

Inilah Manfaat Memelihara Janggut Yang Perlu Kita Ketahui






Janggut adalah sejenis rambut yang berada di bawah dagu, yang memang untuk sebahagian orang dianggap sebagai tanda lanjut usia, Namun tahukah anda sangat banyak sekali manfaat dari mempelihara janggut yang merupakan salah satu Sunnah Nabi.

Berikut ini adalah salah satu hadis mengenai keutamaan memelihara janggut bagi kaum muslim seperti dikutip dari Majalah Ummi:

Dari Ibnu Umar radhiyallahu 'anhuma, Nabi shallallahu' alaihi wa sallam bersabda,

"Potong pendeklah kumis dan biarkanlah (peliharalah) jenggot." (HR. Muslim no. 623)

Ppakah manfaat di sebalik memelihara janggut bagi kaum lelaki? Berikut ini 6 hikmah memelihara janggut:

1. Mengurangkan ruam akibat mencukur

Masalah yang biasa dialami seorang lelaki adalah ruam yang diakibatkan dari mencukur atau disebut folikulitis barbae. Keadaan ini akan membuat kulit sering gatal kerana ada bakteria staphylococcus aureus yang menjangkiti kulit. Ruam terjadi akibat bulu janggut yang baru tumbuh dicukur sehingga membentuk benjolan yang tumbuh ke dalam dan meradang. Dengan memelihara janggut, masalah ruam ini dapat dielakkan.

2. Kurangkan risiko kanser kulit anda

Seperti kita ketahui, kesan jika terkena sinar UV secara berlebihan boleh mengakibatkan kanser khususnya kanser kulit. Sebuah kajian terbaru yang dilakukan di Universiti Australia of Southern Queensland mengungkap manfaat janggut pada lelaki. Laporan yang diterbitkan dalam Journal of Radiation Protection dosimetri ini mencatat, janggut boleh mencegah kanser kulit kerana dapat melindungi kulit daripada pendedahan kepada matahari antara 90 hingga 95 peratus.

3. Melambatkan kedutan

Pendedahan langsung kepada cahaya matahari adalah punca utama penuaan dan kerosakan kulit sehingga masuk akal bahawa jika wajah yang ditutupi oleh janggut boleh melambatkan penuaan dan timbulnya keriput. Ini bermakna lebih sedikit kedutan dan pengurangan bintik-bintik penuaan (liver spots) yang biasa ditemui pada wajah.

4. Mencegah jerawat

Mencukur boleh memburukkan lagi keadaan kulit orang yang berjerawat. Terutama jika sudah mempunyai jerawat teruk yang meninggalkan bekas luka. Jerawat terjadi apabila folikel kecil di dekat permukaan kulit tersumbat. Inilah yang membuat kemunculan bintik hitam. Dan keadaan umum ini boleh diburukkan lagi dengan mencukur.

5. Membantu mengurangkan gejala alergi dan asma

Janggut boleh membantu menapis zarah - zarah kecil ketika kita menghirup nafas. Janggut juga mampu menghalagi hawa dingin yang akan masuk ke hidung. Selain itu, dapat juga menghangatkan bahagian dagu dan leher.

6. Memberikan kesan maskulin

Beberapa fakta mendedahkan bahawa ternyata kewujudan janggut mampu memberikan kesan lebih maskulin, mandiri, dan matang atau dewasa berbanding dengan wajah laki-laki yang dicukur bersih. Sebuah kajian yang dilakukan oleh Doktor Freedman dalam bidang psikologi sosial menunjukkan bahawa kehadiran janggut di wajah lelaki itu membuatnya lebih menarik secara seksual bagi perempuan.

Para pembaca Islampos yang dirahmati Allah, mudah-mudahan para ikhwan sekalian dapat mengikuti salah satu Sunnah Nabi yakni memelihara janggut yang cukup banyak manfaat memelihara janggut bagi kaum ikhwan, Semoga semakin memantapkan kaum muslim untuk mengikuti anjuran memelihara janggut. Aamiin Allahumma aamiin.

Mengapa Janggut Utsman bin Affan Selalu Basah Ketika Melalui Perkuburan


Melewati perkuburan Baqi ', Uthman bin Affan ra tidak mampu membendung air matanya. Hani ', sahaya Utsman, tahu betul bahawa bukan kali ini saja menantu Rasulullah tersebut menangis hingga janggutnya basah. Setiap melewati kuburan, Utsman selalu begitu. Bahkan ketika disebutkan tentang kubur pun, matanya mendadak sembab.

"Engkau menyebut syurga dan neraka tapi engkau tidak menangis, sementara jika menyebut kubur engkau menangis?" Akhirnya soalan itu keluar dari lisan Hani '. Beruntunglah kita, berkat soalan itu kita mendapat pelajaran sangat berharga dan nasihat penyucian jiwa dari khalifah ketiga.

"Aku pernah mendengar Rasulullah bersabda, 'kubur adalah tempat pertama dari tempat-tempat di akhirat. Jika selamat darinya, mudahlah kita selanjutnya. Jika tidak, selanjutnya adalah azab yang lebih dahsyat. 'Aku tidak melihat suatu pemandangan pun yang lebih menakutkan daripada kubur, "jawab Uthman bin Affan.

Demikianlah Uthman memaknai kubur. Dan demikianlah ketaqwaannya. Walaupun ia dijamin masuk syurga, ia tak merasa aman dari alam barzakh. Sementara kita? Kita begitu abai terhadap alam barzakh seakan-akan kita tidak akan dikuburkan selama-lamanya. Seakan-akan kita tidak akan pernah terbaring sendirian di kegelapan perut bumi. Seakan-akan kita tidak akan pernah didatangi dua malaikat yang menanyakan siapa Rabb kita, lalu jika kita tak mampu menjawabnya malaikat tersebut akan menyiksa kita. Seakan-akan kita tidak akan pernah hidup di alam barzakh kecuali beberapa saat sahaja. Padahal kita tahu, ada orang yang telah berabad-abad di alam barzakh dan belum juga tiba kiamat. Artinya nikmat atau azab kubur yang diterimanya begitu panjang. Dan seperti sabda Nabi, jika kita selamat di alam barzakh, selamat pula di akhirat. Jika diazab di alam barzakh, azab yang jauh lebih pedih telah menanti di neraka. Na'udzubillah.

Ada seorang lelaki yang tinggal di rumah sendiri kerana isterinya menemani anak-anak bercuti ke rumah nenek. Kebetulan laki-laki tersebut belum boleh meninggalkan pekerjaannya. Tiba-tiba ia diserang hendap kesepian. Sudah begitu, ia jatuh sakit dan HP-nya hilang. Ia tak boleh ke mana-mana, ia tidak boleh berkomunikasi dengan siapa-siapa. Walaupun hanya dua hari, ia merasa menderita dua bulan. Sebab kesendirian menghadapi penderitaan adalah azab yang mengerikan.

Lalu bagaimana dengan kesendirian di alam kubur yang bukan hanya dua hari? Boleh jadi dua abad atau bahkan dua alaf? Sungguh nestapa yang mengabadi jika tak mendapat keampunan Ilahi. Karenanya ada ulama yang merasa siksa kubur jauh lebih dahsyat daripada neraka. Ketika ditanya alasannya, ia pun menjawab: "Di neraka, manusia diazab bersama-sama. Di alam kubur, manusia diazab dalam kesendirian. "










loading...

0 Response to "Inilah Manfaat Memelihara Janggut Yang Perlu Kita Ketahui"

Post a Comment

loading...
'));